welke kleur hebben mijn pups?

Hier kun je al je vragen stellen omtrent de kleuren en kleurgenetica van mongoolse gerbils
Plaats reactie
Sassefras
Berichten: 17
Lid geworden op: 07-01-2012 22:33

welke kleur hebben mijn pups?

Bericht door Sassefras » 08-01-2012 21:21

De pups op bijgesloten foto zijn 9 dagen. Ik wil graag weten welke kleur ze hebben. Dit is mijn tweede nestje van hetzelfde koppel. In het vorige nestje agouti, agouti gevlekt en zwart. De agouti's waren echter veel donkerder dan deze twee pups.

Wat betreft de gencodes kunnen ze agouti, nootmuskaat of algerijn zijn, met een verlichtingsgen. Zijn ze wellicht agouti met Ccb? Of gewoon agouti? Of zijn ze nootmuskaat of algerijn? Die zijn toch lichter, of niet? Ik heb geen ervaring met algerijn en nootmuskaat. Ik denk dat ze een witte buik krijgen, dus dan valt nootmuskaat af, maar dat zal ik morgen of overmorgen beter kunnen zien.

Afbeelding
Groetjes, Sacha

hobbyfokker - gerbilliefhebber
dierenvriend - hobbyfotograaf

Gerbils:
Angel - Bowie - Charlie - Desie -
Droppie - Happy - Iggy - Indy - Jessly -
Joy - Kayci - Lucky - Misty - Roxy -
Sissy - Speedy - Quinty - Zoë

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 09-01-2012 14:20

Dit lijkt mij nootmuskaat. Al is het wel raar dat ze al ticking lijken te hebben. Misschien dan toch agouti? Op agouti is het bijna onmogelijk om recessieven te zien. Daar moet je echt een geoefend oog in hebben.

Er staat me iets bij dat ik al eerder nootjes heb gehad/gezien die al heel snel heel donker waren ipv oranje. Maar misschien dat ik me dit verkeerd herinner.

Sassefras
Berichten: 17
Lid geworden op: 07-01-2012 22:33

diluted?

Bericht door Sassefras » 09-01-2012 15:13

Wat ik later bedacht, de pups zijn in ieder geval half diluted, want mama is diluted. Vader heeft D-. Kan één kleine d al wat doen met de kleur? Of zouden ze ook diluted kunnen zijn?
Groetjes, Sacha

hobbyfokker - gerbilliefhebber
dierenvriend - hobbyfotograaf

Gerbils:
Angel - Bowie - Charlie - Desie -
Droppie - Happy - Iggy - Indy - Jessly -
Joy - Kayci - Lucky - Misty - Roxy -
Sissy - Speedy - Quinty - Zoë

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 09-01-2012 15:58

Dat is een redelijk belangrijk detail ja :P.

Voor zover ik weet is het diluted gen het 'beste' gen om heterozygoot te spotten bij agouti's.

Het zou me niet verbazen als deze pups diluted agouti zijn. Al heb ik niet veel ervaring met diluted..

ezzy
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-07-2011 14:53

Bericht door ezzy » 12-01-2012 16:27

Ik zou het wel heel toevallig vinden als de D- ouder Dd blijkt te zijn. :) Aa en AA op agouti zijn trouwens ook goed te zien mits je vergelijkingsmateriaal ernaas hebt. :lol:

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 12-01-2012 20:48

Heb je toevallig vergelijkingsmateriaal van die Aa en aa? Vind ik wel interessant om te bekijken :).

Verder lijkt me dit bijna zeker te weten diluted agouti. Toen ze vertelde dat het mogelijk diluted kon zijn viel er echt een kwartje :). Vroeger -toen diluted nog ziek, zwak en agressief was- heb ik ook een aantal diluted koppels gehad. Daar herkende ik de kleur van. Ik wist gewoon zeker dat ik heto oit een keer gezien had.

ezzy
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-07-2011 14:53

Bericht door ezzy » 12-01-2012 21:07

Ik heb twee wildkleurtjes in één koppel, eentje AA en eentje Aa, AA heeft duidelijk minder ticking dan Aa. Ik zal als ik tijd heb een foto plaatsen, dat gaat m nu even niet worden met mn examens. :wink:

Sassefras
Berichten: 17
Lid geworden op: 07-01-2012 22:33

Bericht door Sassefras » 12-01-2012 21:25

vader heeft Aa en moeder aa, dus mijn agouti's kunnen alleen Aa hebben. Hierbij een foto van de agouti uit mijn vorige nest en eentje van de diluted met 12 dagen.
Afbeelding

Afbeelding
Groetjes, Sacha

hobbyfokker - gerbilliefhebber
dierenvriend - hobbyfotograaf

Gerbils:
Angel - Bowie - Charlie - Desie -
Droppie - Happy - Iggy - Indy - Jessly -
Joy - Kayci - Lucky - Misty - Roxy -
Sissy - Speedy - Quinty - Zoë

Plaats reactie