Het beperken van de hoeveelheid fokdieren uit een lijn

Hier kun je al je vragen stellen omtrent het fokken van mongoolse gerbils. Zoals bijvoorbeeld ´oops, mijn gerbil heeft een nestje wat nu?!', 'wanneer haal ik de pups bij de ouders vandaan' en 'hoe seks ik de pups'.
Plaats reactie
zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Het beperken van de hoeveelheid fokdieren uit een lijn

Bericht door zotteke » 12-01-2012 12:55

Meningen gevraagd;

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken om de hoeveelheid fokdieren uit 1 lijn/koppel te beperken.

Zelf even geen tijd om mijn input neer te zetten, de jongste word wakker :P. Mijne volgt nog.

Sassefras
Berichten: 17
Lid geworden op: 07-01-2012 22:33

Bericht door Sassefras » 12-01-2012 13:02

Ben ik het (als beginner weliswaar) wel mee eens. Ik merk nu ik gericht op zoek ben naar een man voor een vrouwtje dat ik heb zitten, dat haar voorouders bij bijna iedere fokker zit. Zo zijn veel leuke pups dus niet geschikt, maar men zit ook niet meer te wachten op mijn pups omdat de voorouders daarvan al weer in hun lijn zitten. Alleen lijkt het me moeilijk om dit in de praktijk te brengen. Iedereen max 2 nestjes en max 2 pups verkopen om mee verder te fokken? Als je dat al zou afspreken, dan zit je een paar generaties verder ook al met hele grote getallen.
Ik denk daarom niet dat afspraken hierover gaan werken. Iedereen moet zelf goed de diverse lijnen gescheiden houden.
Groetjes, Sacha

hobbyfokker - gerbilliefhebber
dierenvriend - hobbyfotograaf

Gerbils:
Angel - Bowie - Charlie - Desie -
Droppie - Happy - Iggy - Indy - Jessly -
Joy - Kayci - Lucky - Misty - Roxy -
Sissy - Speedy - Quinty - Zoë

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 12-01-2012 13:26

Ik zit het afgelopen jaar ook erg veel mee te lezen op het hamsterforum. Inmiddels fok ik zelf met russen en staan mijn eerste nestjes met syren ook al in de (verre) toekomst los vast gepland.

Daar worden er meestal maximaal 2 nestjes per moeder genomen en vaak gaan er niet meer dan 1 tot 3 fokukjes uit 1 nest weg. Dezelfde koppeling word niet vaak herhaald.

Het werkt goed en zolang iedereen op deze manier fokt blijft het ook goed gaan. Maar soms zitten er fokkers tussen die een aantal nesten niet op deze manier werken. Zo wilde ik vorige week een fokman reserveren, maar de grootvader van dit nest heeft zeker 10 a 15 zoons/dochters in de fok zitten. Die lijn is dus erg ver verspreid en ondanks de goede bouw en gezondheidsachtergrond heb ik er voor gekozen om geen fokdier uit dit nest te nemen. Er gaan wederom 2 fokdiertjes uit dit nest weg (+ 1 naar Spanje) en ik gooi mijn eigen glazen in door hier een fokman uit te nemen. Op de korte termijn is het erg moeilijk om een vrouw te vinden en op de zeer lange termijn zit je weer met het moeilijk kunnen vinden van nieuwe partners. Ten kostte van andere lijnen die wellicht uitsterven of érg dun verzaait worden.

Na zo'n 6 a 7 generaties zit je niet zo meer met it probleem, dan kun je het weer onverwant noemen. Maar erg handig is het niet!

Overigens krijgen mijn gerbils echt wel meer dan 2 nestjes. Dit is wel lichtelijk afhankelijk van het koppel. Moeders van slechte afkomst zijn na 1 of 2 nestje al uitgeput. Moeders van goed afkomst kunnen makkelijk 5 a 6 nesten opvoeden. Dit is echter niet altijd nodig.

Je kunt het zo bekijken; je kunt 100 gerbils kwijt in jouw omgeving. Als je 1 vrouwtje 6 nesten a 5 pups laat hebben dan ben je al 30 plekjes kwijt voor die 2 of 3 fokgerbils die eruit komen. Dan heb je dus 1x in de 3 jaar maar plek voor 3 fokkoppels in totaal (er van uitgaande dat gerbils 3 jaar leven). Als een vrouwtje 2 nesten a 5 pups heeft dan kun je wel 10 fokkoppels in die 3 jaar tijd nemen.

Hier moet je de balans zien te vinden tussen;
-hoeveel fokkers en dus vraag en aanbod is er in jouw directe omgeving (straal 10 km/30 min. rijden)
-met welke leeftijd laat je vrouwtjes fokken. Vooral bij de dames is dit belangrijk.. De mannen kunnen met 1 a 2 jaar vaak nog makkelijk nestjes verwekken
-hoe lang heb je dus de tijd tussen twee fokkoppels en hoeveel nestjes kun je daardoor met 1 vrouwtje hebben

Dit is niet om te berekenen hoe je zoveel mogelijk pups kunt produceren ;), maar om te zorgen dat je niet ineens allemaal tegelijk met een probleem zit dat je je pups niet kwijt raakt waardoor sommige lijnen verloren kunnen raken.

Fokken bij gerbils is zo'n ongeregeld zooitje :? . Ik vond het eerst ook onzin dat er een max. aantal fokdieren uit een nestje weg ging, maar sinds ik de redenering erachter heb gezien en ook gezien heb dat dit systeem werkt ben ik er zeker wel van overtuigd.

Zo is er veel verwant aan een gerbil in mijn schimmellijn; Ezar. Ezar is gefokt bij Safira en Riddel heeft énorm veel nakomelingen. Dat is niet zo handig.

Verder ben ik er groot voorstander van om niet meer dan 1 fokdier uit 1 nestje weg te doen. Alleen het best gebouwde diertje. Houd eens op met je blind te staren op de kleuruitkomst van een nest. Ja, ik zorg er zelf ook voor dat ik meer dan 1 kleur uit een nest kan verwachten. Maar gezondheid, bouw, en karakter zijn voor mij vele malen belangrijker dan een kleurtje of een toverbalnest met 15 mogelijke kleurtjes die eruit kunnen komen. Er is een reden waarom het best gebouwde diertje er uit ziet zoals hij doet. Omdat hij veelal het sterkste dier uit het nestje is. Als je op die manier uitselecteerd zit je niet meer met ene probleem van zwakke moeders die niet goed voor hun pups kunnen zorgen.
Ik heb liever 4 nestjes en uit elk nestje 1 fokdier dan 2 nestjes en uit elk nestje 2 fokdieren.
Als een moeder bij mij na 2 nesten al uitgeput is betekend dit dat ze niet fokgeschikt is. Ik zal ook niet snel doorfokken met hun nakomelingen. Al maak ik bij de schimmels natuurlijk een uitzondering...

ezzy
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-07-2011 14:53

Bericht door ezzy » 12-01-2012 16:20

Maar uiteindelijk zit je met hetzelfde probleem, je hebt twee keuzes die hetzelfde opleveren:
1: Je neemt/kruist een dier wat veel nakomelingen heeft waardoor het dus veel verwantschap met jouw lijn ook ontstaat.
2: Je kiest ervoor om zo'n verwante lijn niet te kruisen.

Bij beide opties heb je ná de kruising nog even veel keus uit onverwante fokdieren, namelijk dieren die niet die lijn achter zich hebben. :P

Verder vind ik dat degene die fokdieren kiest/reserveerd ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft tegenover het creeren van veel verwantschap. Je zal daar zelf dus ook bewust van moeten zijn dat je een fokdier met veel verwantschap neemt/kruist, dat is dan helemaal de eigen keus van diegene en niet de fokker van dat dier.
Ik zal er later nog verder op in gaan, niet al teveel tijd nu.

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 12-01-2012 20:35

Misschien komt het omdat je zelf nu niet zoveel tijd hebt -dan word ik zelf vaak ook onbegrijpbaar-, maar ik snap je ´opties´ niet echt :oops: . Zou je ze iets uitgebreider voor me kunnen uitleggen?

Verantwoordelijkheid als aanschaffende partij heb je zeker. Zoals ik al als voorbeeld gaf; ik heb een goede fokhamster 'geweigerd' omdat er al zoveel verwant was. Toch vind ik dat de voornaamster verantwoordelijkheid bij de fokker moet liggen.

ezzy
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-07-2011 14:53

Bericht door ezzy » 14-01-2012 09:51

Ok nog een keer proberen. :lol:

Stel je hebt een lijn die ontzettend verwant is, ik neem even een fictief voorbeeld dat gerbil Jantje veel foknakomelingen heeft gehad. Dan heb je uiteindelijk keus uit hetzelfde aantal fokdieren als dat een fokker zou hebben die geen problemen heeft met die lijn omdat:
1: Als je Jantje niet wil hebben, heb je alleen keus uit andere lijnen waar hij dus niet in zit.
2: Als je geen problemen hebt met de lijn van Jantje en je kuist hem in, heb je ook alleen nog maar keus uit andere lijnen waar hij niet in zit.

Ofterwijl het maakt niets uit wat je kiest, op het gebied van hoeveel keus je hebt in overwante fokdieren.

Die verantwoordelijkheid kan je niet alleen bij de fokker neerleggen, hij/zij kan namelijk niet kiezen of jij dat wil of niet. Kunnen je hoogstens informeren daarover. Het beperkt aantal fokdieren uitgeven ben ik eigenlijk niet helemaal over uit wat ik daarvan vind. Ik ben zoiezo ook niet zo goed op de hoogte van de syrenwereld. Maar ik kan me wel voorstellen dat als er maar één fokdier per fokkoppel weg gaat, de fokker deze zelf houd voor de voortzetting van de lijn. Hoe wil jij dan nog aan goede fokdieren komen? Dat snap ik niet helemaal.


Ik vind de vergelijking over hoeveel fokkopels je kan hebben als ze minder nesten krijgen ook niet heel relevant. Klink mij meer als zo snel mogelijk de lijnen doorbouwen. Je kan beter wat meer nestjes hebben en daar de beste dieren uit kiezen, dan elk fokkoppel maar twee nesten laten krijgen zodat je zo snel mogelijk weer door kan met de volgende generatie. En ja, als je afzetgebied verzadigt is zal je even rustig aan moeten doen. :wink: Desnoods expres een man aanhouden.

Het blindstaren op kleurenuitkomst is hier niet aan de orde. natuurlijk let je er een beetje op, maar in eerste instantie fok je natuurlijk op bouw gezondheid enz. Zo heb ik ook uit het B1 nest een siamees aangehouden ipv een roodoog vrouw, wat eigenlijk eerst de bedoeling was. (Omdat ik onder andere ook roodoog wil behouden, want naar mijn idee komt dat steeds minder voor) Om de simpele reden dat ik de roodoogvrouw gewoon niet geschikt voor de fok vind ;) Dat ik nou een zwartgebaseerde lijn heb, en graag met die kleurtjes verder ga is dan een leuke bijkomstigheid.

Ik ben het zeker wel met je eens dat we van elkaar nou niet echt weten waar we mee bezig zijn en wat de 'doelen' opzich zijn. Daar zal dan wat meer structuur in moeten komen.

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 14-01-2012 22:22

Maar zo werkt het helaas niet.

Stel je kunt in NL 200 fokdieren kwijt. Dat is natuurlijk bij lange na niet het juiste aantal, maar even als voorbeeld.
Als Jantje 20 fokjes heeft, en Pietje heeft er 30 en Klaas heeft er ook 30 rondlopen dan kom je op een gegeven moment met het probleem dat de genenpoel kleiner word.

Des te diverser een genenpoel is, des te gezonder deze is. Dat is natuurlijk een beetje zwart-wit genomen aangezien je ook maar net met gezonde voorouders moet beginnen.

Zeker als je er over nadenkt dat 'we' het kringetje van 'goede fokkers' vaak behoorlijk beperkt houden loop je dus al erg snel tegen problemen aan als er een pietje klaasje en jantje is. Zelf vind ik het geen probleem om af en toe een onbekend dier in mijn fokkerij te nemen. Zo heb ik een uitstekend mottled exemplaar uit de intratuin gekocht. Hij had een 90% perfect getekende nakomeling. Helaas is hij door een ongeluk dood gegaan voordat hij een mooi pupje heeft kunnen krijgen :(. Over een week krijg ik via via een gevlekte pup, al is die naar verluidt niet zo mooi gevlekt als hemzelf..
Maar ik weet dat er ook redelijk wat fokkers zijn die weigeren zomaar een onbekend dier in te nemen. Ik begrijp de redenering, maar fokken binnen een beperkte genenpoel heeft ook zo zijn risico's.. :roll:

Laatst zei iemand die ik ken van het hamsterforum 'fokken is gokken'. Dat vond ik een mooie benaming :). Al ben ik het absoluut niet eens over het onderwerp waar ze deze uitspraak op toepaste!

Sassefras
Berichten: 17
Lid geworden op: 07-01-2012 22:33

Bericht door Sassefras » 15-01-2012 10:56

Mijn eerste man is nog steeds mijn mooiste en liefste man. Het is een geel wildkleur, van een particulier, met een mooie bouw. Hij is heel tam en heeft bij mij twee nestjes mogen krijgen. Dit was echter toen ik net begon en daarna heb ik het hele forum van Hilda over me heen gekregen, omdat zijn afkomst onbekend is. Ik ben daarom met hem gestopt en neem hem nu ook niet mee in mijn fokplannen. Maar ik begrijp nu dat er ook fokkers zijn die daar niet zulke grote bezwaren tegen hebben?
Groetjes, Sacha

hobbyfokker - gerbilliefhebber
dierenvriend - hobbyfotograaf

Gerbils:
Angel - Bowie - Charlie - Desie -
Droppie - Happy - Iggy - Indy - Jessly -
Joy - Kayci - Lucky - Misty - Roxy -
Sissy - Speedy - Quinty - Zoë

ezzy
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-07-2011 14:53

Bericht door ezzy » 15-01-2012 14:59

Sacha, wat hun aan achtergrond van dieren verwachten is gewoon af en toe een beetje veel. Zo heb ik twee broers met 4 generatie stamboom uit belgie, gewoon van een hobbyfokker, welke dus de basis vormen van mijn lijn.
Die waren ook niet 'goed genoeg' voor hun. :wink: Ik begin me ook af te vragen hoe lang de stamboom voor hun moeten zijn om dieren 'fokgeschikt' te maken. Want inderdaad, als je alleen bepaalde dieren wil, is de genenpoel op een gegevenmoment ontzettend klein.

Lisette, daar heb ik an sich ook niet zo'n problemen mee, zoals kijk naar mijn belgische mannen weer. Niemand kende die lijn, daar ben ik mee begonnen. Nu zijn er weer meer dieren vanuit daar (dezelfde lijn) hierheen gehaald en gekruisd. maar wat je zegt over verwantschap heb je inderdaad helemaal gelijk in, ook dat lijnen op een gegeven moment zo ontzettend op elkaar gaan lijken. :)

zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

Bericht door zotteke » 15-01-2012 21:10

Pff, Hilda´s forum :roll: .

Wat betreft achtergrond; ik ken enkele fokkers op dat forum die glashard staan te liegen dus neem vooral niks van ze aan als het over de achtergrond van dieren gaat.

Het is 1 pot nat. Als een fokker aangeeft dat er misschien iets mis is in de lijn verkoop je geen dieren meer, dus gaan mensen dat echt niet aangeven hoor. Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen zoveel waarde hechten aan wat een fokker zomaar zegt. Hoe kun jij controleren hoe oud de pups uit een nestje worden van een andere fokker.

De enige zekere manier om een probleemvrije lijn op te bouwen is door gewoon te gaan fokken met dieren waarvan jij denkt dat ze gezond genoeg zijn. Pas na enkele jaren kun je uit ervaring zeggen hoe oud de dieren uit je eerste nestjes zijn geworden.

Ik vertrouw niemand behalve mezelf, zeker wanneer het de diertjes betreft.

Laat je alsjeblieft niet ontmoedigen door mensen die zelf dwars door hun tanden heen liegen... Dit is dus precies de reden waarom ik dit forum heb opgericht. Met vrijheid en respect voor ieders eigen keuzes in fokken en houden van gerbils.

Plaats reactie