FAQ

Hier kun je vragen stellen over de huisvesting van Mongoolse Gerbils zoals bijvoorbeeld 'wat voor soort kooi is het handigst' en 'wat voor bodembedekker is het beste voor mijn Gerbils'
Plaats reactie
zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

FAQ

Bericht door zotteke » 18-08-2011 14:59

Deze FAQ behandelt;

-Welke soort kooi is het beste voor Gerbils?
-Hoe groot moet de kooi zijn voor mannen?
-Hoe groot moet de kooi zijn voor vrouwen?
-Hoe richt ik de kooi in?
-Welke bodembedekker is het beste?
-Waterflesje of waterbakje?
-Zandbakjes, wat voor soort en waarom?

-Welke soort kooi is het beste voor mijn Gerbils?

Meningen verschillen, maar de meeste mensen houden Gerbils in aquaria of terraria. Gerbils zijn echte knagers en doen er geen 5 min. over om in een plastic bak een gat groot genoeg te knagen zodat ze er uit kunnen kruipen. Traliekooien die ook de hele onderbak bedekken zijn een goede optie. Wel is het fijn om eventuele traliewerk verdiepingen te bedekken met stof of bijvoorbeeld placemats. Duna's (antirommelbakken) zijn ook goed, al is het aan te raden om de gaten voor flesjes af te dekken, dit is een perfect punt om een gat in te knagen.

Hieronder overzichtelijk de voor en nadelen;

Aquarium:
Voordelen;
-De gerbils kunnen zich geen weg naar buiten knagen
-De bodembedekker kan niet zomaar uit de kooi geschopt worden
-Ze kunnen erg goed graven en tunnelstelsels bouwen

Nadelen;
-Iets onhandig schoonmaken als je de bak bijvoorbeeld graag in de douche of gootsteen schoonmaakt
-Ze kunnen niet klimmen
-Slechte ventilatie bij een bak hoger dan 40 cm
-Gerbils worden van bovenaf benaderd

Duna (antirommelbak):
Voordelen;
-De bodembedekker kan niet zomaar uit de kooi geschopt worden
-Makkelijk te verplaatsen
-Makkelijk schoon te maken

Nadelen;
-Gerbils knagen zich erg snel een weg naar buiten, vooral door de gaatjes waar het flesje heen moet.

Traliekooien:
Voordelen;
-De gerbils kunnen aan alle kanten van de kooi klimmen
-Spullen zoals hangmatjes zijn makkelijk op te hangen
-Ze zijn makkelijk uit elkaar te halen voor het schoonmaken

Nadelen;
-Ze kunnen erg gaan tralieknagen
-De onderbak word heel makkelijk kapot geknaagd tenzij de tralies geheel doorlopen
-De bodembedekker ligt binnen no time buiten de kooi
-Er kan niet lekker gegraven worden in de bak

Hoe groot moet de kooi zijn voor mannen?
Het ligt gedeeltelijk aan de stabiliteit van je groep, maar hier zijn een aantal goede richtlijnen.
-2 mannen; max. 100/120 x 60
-3 mannen; max. 80 x 60 tot 100 x 60 voor een zeer stabiele groep
-4 mannen; max. 100 x 40 tot 100 x 60 voor een zeer stabiele groep
-meer mannen; zie 4 mannen
Let bij groepen groter dan 2 ook altijd op dat je niet teveel of erg grote verdiepingen maakt. Een individu kan dan zijn eigen terretorium claimen met alle gevolgen van dien. Let erg goed op als je verdiepingen maakt en haal ze er direct uit als je problemen ziet.

Hoe groot moet de kooi zijn voor vrouwen?
Het ligt gedeeltelijk aan de stabiliteit van je groep, maar hier zijn een aantal goede richtlijnen.
-2 vrouwen; max. 100 x 40
-3 vrouwen; max. 80 x 60
-4 vrouwen; max 80 x 60
-meer vrouwen; zie 4 vrouwen
Let bij groepen groter dan 2 ook altijd op dat je niet teveel of erg grote verdiepingen maakt. Een individu kan dan zijn eigen terretorium claimen met alle gevolgen van dien. Let erg goed op als je verdiepingen maakt en haal ze er direct uit als je problemen ziet.

Hoe richt ik de kooi in?
Er zijn een aantal dingen die in elke kooi aanwezig moeten zijn;
-Waterflesje of bakje
-Bodembedekker
-Een zandbakje met chinchilla- of vogelzand
-Hout om aan te knagen (denk aan houten huisjes, of kienhout)
Wat je voor de rest leuk vind in de kooi is helemaal aan jezelf. Sommige mensen vinden plastic of stenen huisjes leuk, en sommige mensen kiezen voor een heel natuurlijke inrichting. Andere mensen bouwen gigantische verdiepingen en huisjes van hout. Maak het zo gek als je zelf wil!

Welke bodembedekker is het beste?
Ook hier lopen de meningen ver uit een. Hieronder wat voor en nadelen op een rijtje:

Hooi:
Voordelen;
-Goedkoop
-Vers hooi is goed voor de vacht
-Het is erg belangrijk als voedselbron
-Tandjes slijten door het in kleine stukjes knagen
-In combinatie met andere bodembedekkers erg goed voor tunnelen

Nadelen;
-Soms erg stoffig

Zaagsel:
Voordelen;
-Goedkoop (vooral in grootverpakking)
-Zacht
-Erg goed voor tunnelen (zeker in combinatie met hooi)
-Makkelijk te verkrijgen
-Gerbils slijten hun tandjes door het zaagsel te splijten
-

Nadelen;
-Soms erg stoffig

Met andere soorten bodembedekker heb ik onvoldoende ervaring om een goed voor- en nadelen plaatje op te schrijven. Ik hoor graag jullie meningen over de verschillende soorten bodembedekkers! Je mag het gewoon in dit topic plaatsen.

Waterflesje of waterbakje?
Waterflesjes hebben de voorkeur omdat er geen stof, bodembedekker, urine of ontlasting in terecht kan komen. Soms zijn ze wat moeilijk op te hangen. Je kunt van alles verzinnen maar in een aquarium of duna is zelfklevend klitteband echt het makkelijkst. Zorg ervoor dat zowel aquarium als flesje beiden compleet droog en vetvrij zijn. Zelfklevend klitteband is bij de betere handwerkwinkel verkrijgbaar, en o.a. de zeeman en de action.
Als je gerbils de flesjes telkens opknagen kun je voor een waterbakje gaan, of bijvoorbeeld een houten omhulsel maken voor het flesje (zegmaar een vierkant doosje met een opening voor het tuutje, en bovenop open zodat het flesje er makkelijk in gezakt kan worden).

Zandbakjes, wat voor soort en waarom?
Zand is enorm belangrijk voor het gezond houden van de vacht van een gerbil. Je kunt chinchillazand nemen, wat iets fijner is en beter voor de vacht is. Je kunt ook vogelzand nemen. De gerbils eten de stukjes schelp en anijs op. Vaak gebruiken ze de zandbakjes als toilet. Dit houdt de rest van je kooi lekker schoon!
Je hoeft echt geen dure bak te kopen voor het zand. Je kunt een laag, open bakje of schaaltje nemen. Ze schoppen het zand er dan wel erg snel uit. Zelf gebruik ik snoeppotten van de Ikea. Ze kunnen er makkelijk in en uit. Het zand krijgen ze er met geen mogelijkheid uit als hij rechtop staat. En wanneer er pups zijn kan ik de pot op de zijkant zetten waardoor er wel wat word uitgeschopt, maar vaak niet alles.
Ongeglazuurde stenen bakjes zijn af te raden. De urine trekt er in en het gaat echt waanzinnig stinken.

Plaats reactie