FAQ perzische gerbils

Meriones persicus Hier kun je al je vragen over de Perzische Gerbil stellen
Plaats reactie
zotteke
Site Admin
Berichten: 142
Lid geworden op: 16-05-2011 13:13

FAQ perzische gerbils

Bericht door zotteke » 16-09-2011 11:42

Deze FAQ is nog erg incompleet. Alleen de info waar ik zeker van ben heb ik er in gezet. Als je meer info hebt, mag je dit in het topic posten. In overleg kan ik het er dan bijzetten.

-Hoeveel perzische gerbils kunnen bij elkaar?
-Hoeveel ruimte hebben perzische gerbils minimaal nodig?
-Wat eten perzische gerbils?
-Kan ik beter mannen of vrouwen nemen?
-Hoe koppel ik perzische gerbils?
-Wat is onmisbaar in de kooi van mijn perzen?


-Hoeveel perzische gerbils kunnen bij elkaar?
Dat ligt aan het geslacht. Vaak word aangeraden om mannen niet met meer dan 2 tegelijk te houden omdat er een 95% kans is dat ze gaan knokken. Vrouwen kunnen doorgaans onbeperkt samen gehouden worden mits je kooi groot genoeg is om ze allemaal te huizen.

-Hoeveel ruimte hebben perzische gerbils minimaal nodig?
Als minimum voor 2 dieren word vaak 0.5 m2 grondoppervlakte en 120 cm hoogte aangehouden. In cm komt dat neer op bijvoorbeeld 100 x 50. Het grondoppervlakte vind ik echt minimaal, kleiner moet je niet gaan. De hoogte kan ook veel beter. Wat perzen betreft; hoe hoger hoe beter! Ze vinden het erg fijn om grote afstanden naar beneden te kunnen springen. Hier kunnen mijn mannen 1.20 naar beneden springen. Iets wat ze ook erg graag doen. De kooi zelf is 1.80 hoog en ze gebruiken de volledige hoote.

-Wat eten perzische gerbils?
Hier krijgen ze gewoon mijn kaspers fauna food knaagdierenmix mengsel. Wel hebben ze wat meer dierlijk eiwit nodig. De meeste zijn gek op levend voer en ik raad ook aan om meelwormen te voeren.
Net zoals bij alle andere soorten gerbils vooral niet teveel vochtrijk voedsel geven. Vers hooi van goede kwaliteit moet ook altijd aanwezig zijn.

-Kan ik beter mannen of vrouwen nemen?
Qua karakter maakt het niet heel veel uit. Als je een groep groter dan 2 wil zou ik altijd vrouwen nemen. Mannen vallen bijna altijd uit elkaar en zijn heel moeilijk weer samen te krijgen.

-Hoe koppel ik perzische gerbils?
Mij is aangeraden ze via een split cage te koppelen en daarna extreem langzaam naar hun uiteindelijke kooi toe ter werken. Dit is alsnog geen garantie voor succes...

-Wat is onmisbaar in de kooi van mijn perzen?
Hoogte! Perzen worden echt ongelukkig van een lage kooi. Des te hoger des te beter. Ze houden erg van klimmen en klauteren en het is belangrijk dat ze die uitdaging ook krijgen. Hier moeten ze via verticale tralies 1 meter omhoog klimmen. Dit is lekker uitdagend voor ze en traint hun spieren. Verder moeten ze vanaf grote hoogte naar beneden kunnen springen. Houdt dus altijd een plek in de kooi open waar ze veilig naar beneden kunnen springen zonder op objecten te landen.
Voor de rest geld hetzelfde als bij mongoolse gerbils. Zand, hout en mogelijkheden om een nest te maken zijn erg belangrijk.

Plaats reactie